Arama Motoru Nedir, Nasıl Çalışır?

Arama Motorlarına karşı dürüst olun!

0
242

Arama Motoru Nedir?

Arama Motoru Nedir?” Arama motorları web ortamının kullanımı en kolay araçlardır. Detaylıca ve kapsamlı bilgiler bulacağınız araçların kendisi olarak da bilinir. Arama motorları bir tek Google’dan ibaret olmayıp web dünyasında yüzlerce bulabilirsiniz. Başlıca Google, Bing ve Yandex gibi bilindik servisler mevcut. Bilgi araçları üzerine kurgulanarak yayın bir şekilde hayatına devam eden bu servisler ziyaretçilerine en doğru bilginin kendisini sunmayı hedef kılmıştır. Bu sebepten gelmiş geçmiş bu hedefi sorunsuz sürdüren ve dünya devi olarak hizmet veren Google olduğunu neredeyse herkes bilmektedir. Tüm arama motorlarının temel mantık ve kuruluş amacı detaylı kaynak vasfı taşımasıdır. Arama motorlarının algoritma temelinden bahsetmek gerekirse genel olarak araştırma yapıldığında; Örneğin; SEO derslerinden esinlenmek gerekirse “SEO Nedir?” kelimesinden bir kaynak söz konusu olduğunda arama yapan ziyaretçilerine en doğru ve en yakın olanını bulmamızı sağlamaktadır.

Arama Motorları aranan bilgi ve birikimlerin çoğunlukla farklı diller üzerinde bilgileri kelime üzerinde ilişkili sonuçları sunmakla yetinmemekte. Yanı sıra hatalı kelime ve sözcüklerde doğru kelimeleri ile çeşitli konular üzerinde bizleri en doğru veya uygun bilgilerin kendisine yönlendirmekte. Örnek vermek gerekirse çoğunlukla aramaların tamamı hatalı yapıldığı üzerine bu algoritmayı ciddi oranlarda geliştirmektedirler. Örneğin hatalı bir kelime veya sözcükte doğru olanı belirterek bunu mu demek istediniz ikazını, yazımı okuyan ziyaretçilerim muhtemelen almışlardır. Şeklinde doğruluk oranı ve ihtimali yüksek olan önerileri ziyaretçilerine sunmaktadır. Arama motorları arasında liderlik sıfatını taşıyan Google ise bu konuda diktatör bir davranış ile hatalı bir arayış yapsanız dahi, arama yapılan kelimede hatalı olduğunu anlar ve doğruluk durumu yüksek olduğunu güveniyor ise, Direkt olarak hatalı arama yapsanız dahi en doğru kelimedeki bilgileri ve sonuçları ziyaretçilerine sunmaktadır. Yanı sıra hemen altında da hatalı kelimenizi bulundurur.

Arama yapılan kelimeler ile alakalı genel sonuçlar ve bilgileri arama yoğunluğu daha fazla olan kelimeler ile beraberinde listeleme yaparak ziyaretçi ve kullanıcılarına çok daha doğru sonuçlar elde etmesine yardımcı olmaktadır. Aşikar benzerlik oranına nazaran önerilerde de bulunmaktadır. Google Çoğunluk olarak aranılan Türkçe kelimeler ile beraberinde kullanılan ingilizce kelimelerin de benzerlik oranına bağlı tutularak gerekli listelemeler yapmaktadır. Kısacası kelimeler ile ilgili ingilizce veya farklı dillerde önerilerin kendisini sunarak ziyaretçilerine kolaylık sağlar.

Arama Motorlarının Tarihçesi

Arama Motorlarının nasıl bir çalışma prensibini detaylıca anlatmadan önce ufak bilgiler vermek istedim üst tarafta. Ancak tarihçe konusuna hakim olmadan çok daha detaylı bilgileri elde etmek imkansız gibi bir şey. Arama Motorları adına yapılan ilk geliştirmeler 1990 yıllarında Kanada Montreal Üniversitesinde başlatılmıştır. Sonrasında ise Washington Üniversitesinde ilk olarak “Web Crawler” çalışmaları sürdürüldü. Ancak kesin sonuç ve işletilebilir bir sistem kurulamadı. Ardından bu gelişmelerin farkına varan ticari girişimciler olarak bilinen Lycos, Altavista, Infoseek ve Fast Search olarak yaygın bilinen girişim grupları arama motoru geliştirme işine başladılar. Fast Search o günlerin web dünyasında tam 200 milyon web sitesini ve sayfalarını tarayan ilk arama motoru oluşturdu diyebiliriz. Ardından bir süre sonra Yahoo tarafından direkt olarak satın alındı. 1994 ve 1995 yılları arasında Yahoo Directory isminde kuruluşu yapıldı.

4 Eylül 1998’de Google.com alan adı tescillenerek kuruluşu gerçekleşti. Ardından arama sonuçlarında geliştirdikleri algoritma ile içerik kalitesi yüksek olanları daha üst sıralara çıkararak ziyaretçilerine doğru bilgiyi ulaştırmayı hedeflediler. Bu teknoloji, PageRank olarak sunuldu. Bu geliştirilmiş teknoloji, günümüzde disable edilmiştir. Ancak o dönemlerde web sitelerinde bulunan içeriklerin kalitesinden ziyade referans link sağlanıp sağlanmadığı göz önünde bulunuyordu. Kısacası PageRank değerleri yüksek bir siteden link almak kolayca hedeflenen anahtar kelimede üst sıralara çıkarabiliyordu. Bu yönteme göre kaliteli sitelerden alınmış Backlinkler ile linke sahip olan sitelerin PageRank değeri hızla yükseliyordu. Sonrasında geliştirdikleri PageRank teknolojisi sonuç odaklı ve doğruluk oranı neredeyse %95lerde bir yükseliş elde etti sektörün lideri olmayı başardı.

Arama Motoru Nasıl Çalışır?

Arama Motorları bilindik servisler gibi Google, Bing ve Yandex vs, daha önceden geliştirilen otomatikleşmiş algoritmalar ile çalışır. Arama motorlarının çalışma prensibi botlar üzerinedir. “Spider / Crawler” web dünyasında yer alan sayısız internet sayfaları arasında hızlıca tarama için gezinir. Sonrasında ise bu web siteleri gerekli kriterlere göre incelenerek veri depolama birimlerine kaydedilir. Ardından geliştirilmiş olan algoritma ile taranan sitelerin içerik kaliteleri ve kriterlere uyum derecesine göre aranan sonuçlarda daha üst sıralara taşır veya gerilemesi için işlemler sağlar.

  • Web Sitenizin Alt Yapılarını
  • İçeriğin Kalitesi, Özgünlüğü, Kelime Kriteri Sayılarını
  • Sayfalar Arası ve Dış Bağlantıları, vs

gibi belirlenen birden çok kriterlere uyum sağlayıp sağlamadığı hakkında bilgi alır ve depolar. Böylece ziyaretçilerin aramak istediği bilginin en doğrusunu sunmayı hedefler.

(SEO) – Arama Motoru Optimizasyonu

Arama Motorları belirlemiş olduğu kriterlere göre ve bir bilgi birikimi ile ayrıca kalite yapısına göre analiz eder. Ayrıca kriterlere ait detaylı değerlendirmeler yaparak web sitelerini üst sıralara veya daha gerilemesini sağlar. SEO ise en doğal yollar ile web sitenin kalite düzeyinin arttırılmasını ve hedeflenen anahtar kelimeler üzerine yükselmesini sağlamaktadır. Google ve diğer arama motorlarına dürüstlük konusunda titizlik gösterildiği taktirde hak ettiğiniz değeri ve sıralamayı elde edeceksinizdir. Aksine insanların vaktini çalmaktan yana başka bir önem dereceniz olmayacaktır.

En doğru bilgileri sunmaya ve bilgi ile elinizden geldiğince gayret ediniz. SEO, arama motorları üzerine otorite haline gelebilmek için iki maddeden ibaret olduğunu düşünmeniz kolaylıkla yükselmenizi sağlayacaktır. Site içi SEO ve Site Dışı SEO olarak bahsi geçen çalışmaların tamamını kapsamaktadır. Web sitenizin analiz üzerine gerekli çalışmalar listelendiğinde kaliteli içeriği ve en doğal yapısı ile sıralamanızın ömrü açısından oldukça önemli ve gereklidir.

Böylece daha üst sıralarda konumlanmayı veya yükselmeyi hedefleyen web sitesi sahiplerinin bilmesi gereken önemli unsurlardan bir tanesi ise. Yapılan tüm çalışmaların kalite durumuna göre ve içeriğin önemine nazaran etkisi o denli uzun veya kısa süreli olmaktadır. Bu durumda ise web sitemizde bulunan kaynakları dikkatlice okuyup teknikleri uyguladığınız. Etik ve doğal çalışmalar ile hedeflediğiniz anahtar kelimelerde web sitenizi kalıcı olarak arama motorları üzerinde yükselmesine sebep olabilirsiniz.

İnsanların değerli vakitlerini harcamaktan vazgeçin…

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here